امروز: 1405/04/03 ساعت : 01:37
  • مصاحبه
  • بهداشت و درمان در خط مقدم جنگ رمضان

    با فروکش کردن نسبی آتش جنگ و آغاز آتش بس، رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به همراه معاونان خود در جمع خبرنگاران رسانه های استان حضور یافتند و  از اقدامات خود در حوزه بهداشت و درمان استان در طول جنگ تحمیلی  40 روزه آمریکایی صهیونیستی علیه کشور عزیزمان گفتند:

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

    مدیریت جنگ ادراکی در شرایط بحران ضروری است

    پیام زنجان (زکیه محمدی):  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به تجربه کشور در مواجهه با بحران‌ها و جنگ‌های ترکیبی، بر ضرورت مدیریت جنگ روانی و ادراکی و تقویت همبستگی اجتماعی تأکید کرد و افزود: مهم‌ترین راه خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن جلوگیری از فروپاشی ادراکی و حفظ امید در جامعه است.

    دکتر سعید سرداری در جمع اصحاب رسانه استان با تشریح ابعاد جنگ ترکیبی علیه کشور اظهار کرد: در چنین شرایطی دشمن با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و چندلایه تلاش می‌کند ساختارهای کشور را تحت فشار قرار دهد. وی گفت: این برنامه‌ها معمولاً در چند مرحله دنبال می‌شود که از اقداماتی مانند ترور فرماندهان و ایجاد ضربه‌های اولیه آغاز شده و در ادامه با تلاش برای ایجاد فروپاشی در بخش‌های مختلف کشور دنبال می‌شود. دکتر سرداری، با بیان اینکه مرحله مهم این راهبرد، فروپاشی است، تصریح کرد: این مرحله دارای لایه‌های مختلفی از جمله فروپاشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی است. در چنین شرایطی تلاش می‌شود با ایجاد نوسانات اقتصادی، اختلال در خدمات عمومی و همچنین تضعیف اعتماد اجتماعی، جامعه دچار بی‌ثباتی شود. وی، گفت: در کنار این موارد، مهم‌ترین موردی که کمتر مورد توجه قرارگرفته، فروپاشی روانی و ادراکی است؛ یعنی ایجاد ناامیدی در جامعه و تضعیف اعتماد میان مردم و حاکمیت. در این شرایط، فضای اطلاع‌رسانی و روایت‌سازی نقش بسیار مهمی پیدا می‌کند.

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

     آماده‌باش کامل و افزایش ظرفیت درمانی بیمارستان‌های زنجان

     معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: با آغاز ناگهانی جنگ اخیر، تمامی مراکز درمانی استان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند و با برنامه‌ریزی انجام‌شده، هیچ‌گونه اختلالی در ارائه خدمات درمانی به بیماران و مصدومان ایجاد نشد.

    دکتر محمدحسن رستمخانی اظهار کرد: جنگ اخیر به‌صورت ناگهانی آغاز شد، اما دانشگاه علوم پزشکی زنجان بلافاصله با تشکیل کمیته بحران و کمیته پدافند غیرعامل به ریاست رئیس دانشگاه، جلسات روزانه مدیریت بحران را در دستور کار قرار داد. دکتر محمدحسن رستمخانی، با بیان اینکه همزمان جلسات مشترکی با دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه درمان استان برگزار شد، افزود: در این جلسات تقسیم کار دقیقی انجام شد و مشخص گردید هر مجموعه چه مسئولیتی در قبال پذیرش و درمان بیماران دارد و در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر، روند ارجاع چگونه انجام شود. وی، اعلام کرد: بلافاصله به تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و خصوصی استان آماده‌باش اعلام شد و بیماران الکتیو و غیرضروری تا حد امکان ترخیص شدند تا ظرفیت لازم، به‌ویژه در بخش‌های ویژه و ICU، برای پذیرش مصدومان احتمالی فراهم شود. همچنین مرخصی کادر درمان لغو شد و نیروها در آماده‌باش کامل قرار گرفتند. دکتر رستمخانی با تقدیر از عملکرد کادر درمان استان گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم در طول این ایام حتی یک مورد غیبت در میان پرسنل درمانی نداشتیم و همکاران ما با تعهد کامل، بدون هیچ‌گونه چشمداشت، همزمان به بیماران عادی و مصدومان رسیدگی کردند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان از تشکیل بانک اطلاعاتی جامع نیروهای انسانی خبر داد و افزود: اطلاعات کامل پرسنل جمع‌آوری شد تا در صورت نیاز بتوان به‌صورت ۲۴ ساعته از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد. همچنین در بیمارستان‌ها محل‌هایی برای استراحت نیروهای خارج از شیفت پیش‌بینی شد تا در مواقع ضروری سریعاً وارد چرخه خدمت شوند. وی در ادامه گفت: تیم واکنش سریع دانشگاه با حضور داوطلبانه متخصصان جراحی، بیهوشی، ارتوپدی، زنان و کارشناسان پرستاری، بیهوشی و اتاق عمل تشکیل شد تا در صورت بروز حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعزام شوند. برای برخی رشته‌های کلیدی نیز شیفت‌های آنکال پیش‌بینی شد. رستمخانی با اشاره به تعیین متولی مشخص برای رسیدگی ویژه به مجروحان جنگی در هر بیمارستان و در سطح دانشگاه، گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از هرگونه کمبود یا تأخیر در درمان این عزیزان انجام شد. وی از راه‌اندازی بیمارستان صحرایی با همکاری جمعیت هلال احمر خبر داد و افزود: دانشگاه در زمینه آموزش نیروها، استقرار تیم‌های درمانی و تأمین دارو همکاری لازم را انجام داد. همچنین در هر شهرستان نقاهتگاه‌هایی برای کاهش بار بیمارستان‌ها پیش‌بینی شد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به افزایش مراجعه بیماران دیالیزی، به‌ویژه بیماران مهمان از سایر استان‌ها، اظهار کرد: با همکاری هلال احمر ظرفیت دیالیز استان افزایش یافت و خوشبختانه هیچ بیمار دیالیزی بدون دریافت خدمت باقی نماند. وی افزود: هماهنگی لازم برای تخلیه و راه‌اندازی مجدد بیمارستان بهمن انجام شد تا ظرفیت درمانی استان حفظ شود. همچنین ذخایر سوخت، آب و اقلام ضروری بیمارستان‌ها تأمین و زیرساخت‌های برق از جمله دیزل ژنراتورها بازسازی شد تا در صورت قطعی برق، خدمات درمانی مختل نشود. رستمخانی با قدردانی از سازمان انتقال خون استان گفت: در طول بحران، ذخیره خون استان برای حداقل ۱۱ روز تأمین شد و هیچ‌گونه نگرانی از این بابت وجود نداشت. وی همچنین از تشکیل تیم‌های هوم‌کر برای پیگیری وضعیت بیماران ترخیص‌شده، برگزاری دوره‌های بازآموزی مدیریت تروما برای کادر درمان و تشدید نظارت‌های میدانی در طول جنگ و تعطیلات نوروز خبر داد.

    معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

     پشتیبانی ۴۵روزه از بیمارستان‌ها در جنگ رمضان

    معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با ارائه گزارشی در خصوص پشتیبانی لجستیکی این معاونت از مراکز درمانی استان در ایام جنگ رمضان،گفت: با آغاز ناگهانی حملات، ما موظف به تأمین نیازهای ضروری بیمارستان‌ها برای ۴۵ روز شدیم و در همین راستا ۳۰ تن برنج، ۱۵ تن روغن و ۱۵ تن گوشت تأمین و توزیع شد.

    دکتر اکبر حلواچی ، اظهار کرد: با هماهنگی کامل مدیریت بحران استان و اورژانس پیش‌بیمارستانی، تمامی ژنراتورها و تابلوهای برق اضطراری سرویس شدند و سوخت مورد نیاز برای ۹ روز فعالیت مستقل بیمارستان‌ها تأمین و ذخیره‌سازی شد. دکتر اکبر حلواچی، مأموریت معاونت توسعه را پشتیبانی از تمامی مأموریت‌های دانشگاه توصیف کرد و گفت: نمی‌توان یک مأموریت خاص را به معاونت توسعه نسبت داد. ما پشتیبانی از همه واحدها را بر عهده داریم. هم‌اکنون خدمات سلامت استان از طریق ۱۰ بیمارستان، ۴۶۴ خانه بهداشت، ۵۱ مرکز جامع سلامت شهری و ۶۷ مرکز جامع سلامت روستایی به مردم ارائه می‌شود که توسط بیش از دو هزار نیروی خدوم پشتیبانی می‌گردد.

    معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

    ارائه بیش از هزار مشاوره تلفنی و حضوری در ایام جنگ

    معاون بهداشت دانشگاه از توسعه خدمات روان‌شناختی خبر داد و عنوان کرد: در بحران‌های اخیر با دو خط تلفن اختصاصی بیش از هزار مشاوره تلفنی و حضوری ارائه شد

    دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به ایام «جنگ رمضان» و تجربه مهمان‌پذیری استان گفت: در آن ایام میزان پذیرش جمعیت در برخی شهرستان‌ها بیش از ۵۰ درصد بود. با همت همکاران ما موفق شدیم با وجود افزایش ۳۰ درصدی حجم مراقبت‌های بهداشتی، خدمات واکسیناسیون و مراقبت از مادران باردار و گروه‌های سنی مختلف را بدون وقفه انجام دهیم. معاون بهداشت دانشگاه همچنین از توسعه خدمات روان‌شناختی خبر داد و عنوان کرد: در بحران‌های اخیر با دو خط تلفن اختصاصی بیش از هزار مشاوره تلفنی و حضوری ارائه شد. خوشبختانه موافقت اولیه برای راه‌اندازی ۴ مرکز «سراج» (مراکز تخصصی سلامت روان) در شهرستان‌های خدابنده، خرم‌دره و طارم اخذ شده و بنا داریم به‌زودی این مراکز را به بهره‌برداری برسانیم. وی، به بحران جمعیت اشاره و اظهار کرد: نرخ باروری در استان زنجان هم‌اکنون حدود ۱.۵ فرزند است، در حالی که برای رسیدن به حد جایگزینی به ۲.۵ فرزند نیاز داریم. آنچه نگران‌کننده‌تر است، خروج متولدان دهه شصت از سنین باروری است. بر اساس محاسبات علمی، استان زنجان حداکثر ۴ تا ۵ سال فرصت دارد تا بتواند این روند را تغییر دهد و گرنه با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهیم شد. معاون بهداشت دانشگاه از اصحاب رسانه به عنوان «یاران اصلی سلامت» یاد کرد و گفت: عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH) نقش بسیار پررنگ‌تری نسبت به وزارت بهداشت در سلامت مردم دارند و بدون اطلاع‌رسانی و آموزش، نمی‌توانیم موفق باشیم.

    رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

    آماده‌باش ۶۳ پایگاه اورژانس زنجان در جنگ رمضان

    رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در جریان حملات جنگ رمضان، گفت: با آغاز حملات، کلیه ۶۳ پایگاه اورژانس استان (۲۰ پایگاه شهری و ۴۲ پایگاه جاده‌ای) و تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. تخت‌های خالی و ظرفیت بخش‌های ویژه برای مصدومان احتمالی جنگ در نظر گرفته شد و پایگاه‌های اضافی در نزدیکی مناطق حساس نظامی مستقر شدند.

    دکتر ابراهیم خسروشاهی اظهار کرد: در این دوره ۴۹۵ مصدوم مستقیم ناشی از جنگ ثبت شد که از این تعداد ۳۰۲ نفر به بیمارستان منتقل شدند، ۱۰۲ نفر بستری و ۱۸ نفر در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند. همچنین ۷۴ نفر در این حوادث به شهادت رسیدند که ۵۳ نفر در سر صحنه و مابقی در مراکز درمانی جان باختند. دکتر ابراهیم خسروشاهی، با اشاره به مدیریت همزمان چند بحران در طول جنگ رمضان، اظهار کرد: این جنگ با پیک کاری ماه رمضان، تجمعات شب‌های قدر، چهارشنبه‌سوری، سفرهای نوروزی و تجمعات مردمی همزمان شد. با این حال، خدمات اورژانسی غیرجنگی مانند موارد سکته قلبی و مغزی، مادران باردار و بیماران خاص متوقف نشد. رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: در این ۴۰ روز، ۱۱هزار و 180 تماس با اورژانس برقرار شد که ۶هزار و 34 مورد منجر به اعزام آمبولانس، ۴۸۸ مورد مشاوره تلفنی و ۸۸۸ مورد مزاحمت تلفنی بود. همچنین ۶هزار و 817 مأموریت انجام شد و ۶هزار و 582 مصدوم ویزیت شدند که ۱هزار و 358 نفر به بیمارستان اعزام شدند. وی گفت: ستاد بحران دانشگاه در طول جنگ رمضان به‌صورت ۲۴ ساعته فعال و ارتباط مستقیم رئیس دانشگاه با مراکز از طریق بی‌سیم برقرار بود. پس از آتش‌بس نیز آماده‌باش کامل ادامه دارد و مجوز پرواز اورژانس هوایی استان نیز اخذ شده است و برای هرگونه رخداد احتمالی آماده خدمت‌رسانی هستیم.

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

    ذخایر سه‌ماهه دارویی در استان زنجان موجود است

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید بر اینکه با وجود محدودیت‌های مالی تلاش شده خدمات دارویی استان بدون وقفه ادامه یابد، افزود: پیش از بروز بحران‌های اخیر، ذخایر دارویی حداقل سه‌ماهه برای مراکز درمانی استان تأمین شده بود که همچنان پاسخگوی نیازهاست. همچنین برای بیماران دیالیزی نیز حداقل سه ماه ذخیره دارویی در استان وجود دارد.

    دکتر مهدی بیگدلی با بیان چالش‌های تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: بخش قابل توجهی از کمبودهای مقطعی دارو ناشی از تأخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات است و در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی زنجان حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارد که نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به دارو و حدود ۱۶۰ میلیارد تومان مربوط به داروهای بیماران صعب‌العلاج است.  وی، با اشاره به بودجه حوزه دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی در کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر بودجه‌های مصوب این حوزه معمولاً با تأخیر تخصیص یافته است. برای مثال در سال ۱۴۰۴ از مجموع حدود سه و نیم میلیارد دلار بودجه پیش‌بینی‌شده، تنها حدود دو میلیارد و هشتصد میلیون تا سه میلیارد دلار آن هم با تأخیر در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت که این موضوع روند واردات و تولید دارو را با مشکل مواجه می‌کند. وی با بیان اینکه فرآیند واردات دارو و مواد اولیه حداقل سه تا چهار ماه زمان می‌برد، تصریح کرد: هرگونه تأخیر در تخصیص منابع مالی می‌تواند زنجیره تأمین دارو را دچار اختلال کرده و در برخی مقاطع منجر به کمبودهای مقطعی در بازار شود. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به شرایط خاص سال گذشته گفت: وقوع جنگ دوازده ‌روزه و هم‌زمانی آن با حذف ارز مرجع و همچنین پایان سال، شرایط پیچیده‌ای را در حوزه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرد، با این حال با برنامه‌ریزی انجام‌شده، در طول این مدت در زمینه داروهای بیمارستانی، داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج و شیرخشک مشکل جدی در استان نداشتیم. بیگدلی با اشاره به خدمات داروخانه تخصصی شهید رجایی اظهار کرد: این داروخانه حدود ۸۵ درصد داروهای بیماران صعب‌العلاج استان را تأمین می‌کند و ماهانه حدود چهار هزار بیمار از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند، در حالی که مطالبات قابل توجهی از بیمه‌ها دارد. وی همچنین از افزایش قابل توجه قیمت دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: در برخی موارد قیمت تجهیزات پزشکی تا چهار برابر افزایش یافته و هزینه تأمین برخی داروها مانند انسولین نیز چندین برابر شده است که فشار زیادی بر منابع مالی دانشگاه وارد می‌کند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، درباره وضعیت شیرخشک نیز گفت: توزیع شیرخشک در کشور به‌صورت سهمیه‌بندی و ماهانه انجام می‌شود تا از قاچاق معکوس جلوگیری شود. در حال حاضر حدود هشت میلیون قوطی شیرخشک در ماه در کشور تولید می‌شود که تقریباً معادل مصرف یک ماه کشور است. بیگدلی یکی از مشکلات موجود در این حوزه را تأکید برخی خانواده‌ها و پزشکان بر مصرف نشان‌های خاص عنوان کرد و افزود: در حالی که چندین نشان استاندارد و مورد تأیید در کشور وجود دارد، تمرکز بر یک یا دو نشان خاص گاهی باعث ایجاد تصور کمبود در بازار می‌شود. وی در پایان با اشاره به نظارت‌های انجام‌شده در استان گفت: در طول دوره جنگ و شرایط خاص اخیر، بیش از ۸۰۰ مورد بازرسی در حوزه دارو، شیرخشک، تجهیزات پزشکی و مراکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی انجام شده است. همچنین در حوزه مراکز ترک اعتیاد نیز با وجود کمبودهای کشوری، در استان زنجان کمبود جدی نداشتیم و در حال حاضر ذخایر دارویی این مراکز برای سه تا چهار ماه آینده تأمین شده است.

    معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

    قرار گرفتن دانشگاه علوم پزشکی زنجان درجمع هزار دانشگاه برتر جهان‌

    معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید بر اینکه پژوهش نقشی اساسی در افزایش تاب‌آوری نظام سلامت دارد، از ارتقای حدود ۴۰۰ رتبه‌ای جایگاه جهانی این دانشگاه و قرار گرفتن آن برای نخستین‌بار در جمع هزار دانشگاه برتر جهان خبر داد.

    دکتر مهرداد حمیدی با اشاره به نقش پژوهش در افزایش تاب‌آوری نظام سلامت گفت: هنوز در کشور گفتمان منسجم و نظام‌مندی درباره نقش پژوهش در تاب‌آوری شکل نگرفته است، در حالی که پژوهش می‌تواند نقشی اساسی در مدیریت بحران‌ها و تقویت ظرفیت‌های نظام سلامت ایفا کند. دکتر مهرداد حمیدی، با اشاره به تجربه‌های به‌دست‌آمده در بحران‌های اخیر افزود: در جریان تحولات و شرایط خاص اخیر تلاش کردیم این نگاه را تقویت کنیم که پژوهش صرفاً یک فعالیت تشریفاتی یا ویترینی نیست، بلکه ابزاری مؤثر برای افزایش توانمندی نظام سلامت در مواجهه با بحران‌هاست. در همین راستا پروژه‌ای پژوهشی اجرا شد که حاصل آن تدوین یک مقاله بین‌المللی است و در حال طی مراحل نهایی برای انتشار در یکی از معتبرترین مجلات حوزه سیاست‌گذاری سلامت جهان قرار دارد. وی، همچنین از اجرای یک پروژه پژوهشی برای وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این طرح با هدف بازنگری در رویکردها و تغییر پارادایم پژوهش در شرایط بحران در کشور انجام شده است. دکتر حمیدی، در ادامه با اشاره به تلاش برای تداوم فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در شرایط محدودیت‌های اخیر اظهار کرد: با وجود تعطیلی خوابگاه‌ها، کاهش حضور دانشجویان و محدودیت در برگزاری کلاس‌های حضوری، تلاش شد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه با رعایت ملاحظات لازم ادامه یابد؛ هرچند این شرایط طبیعتاً بر روند برخی فعالیت‌ها تأثیر گذاشت. وی یکی از چالش‌های مهم در این دوره را قطع ارتباطات بین‌المللی عنوان کرد و افزود: ارتباطات علمی بین‌المللی یکی از ارکان اساسی پژوهش است که با قطع اینترنت بین‌المللی دچار اختلال شد. با این حال با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه، دسترسی به اینترنت بین‌المللی در کتابخانه دانشگاه برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم شد و در ادامه نیز امکان اتصال از طریق زیرساخت‌های دانشگاهی ایجاد شد. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بیان اینکه خوشبختانه زیرساخت‌های پژوهشی استان آسیب مستقیمی ندیدند، تصریح کرد: با وجود این، پیامدهای غیرمستقیم شرایط موجود بر فعالیت‌های پژوهشی نیز قابل توجه بود.

    پیام زنجان

    ثبت دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *